onsdag 17 april 2013

Vietnamesisk mat utanför Vietnam

foto: footscrayfoodblog msbaklover







































Tan Truc Giang
är ett litet vietnamesiskt hål i väggen i den något underskattade stadsdelen Footscray i Melbourne, Australien.
Förutom att kultfilmen Romper Stomper spelades in här är Footscray just känt för sina fantastiska asiatiska marknader, affärer och framförallt restauranger. Runt huvudgatan Hopkins street finns inte mindre än 10 vietnamesiska restauranger med bara ett par hundra meter som längst från varandra. När jag 2009 bodde i Footscray några veckor hamnade jag dag ett på Tan Truc Giang och åt för första gången i mitt liv en Bánh mí och Gi
Cuón (vietnamesiska rispappersrullar). Varmt som i en bastu och interiör som borde skrämt iväg de flesta med speglar på alla väggar för att få restaurangen att verka större och färgkombinationer någon måste valt påverkad av syra. Vid ett av borden satt en gammal kvinna och rullade rispappersrullar/sommarrullar som om hon aldrig hade gjort något annat i hela sitt liv, och det kanske faktiskt var så. Mäkta imponerad av henne, svettig och om jag inte minns fel även lite bakfull, förvirrad av fördomar men med förhoppningar om god mat, fick jag uppleva det godaste jag ätit på länge. Det var den perfekta blandningen av allt jag tycker om; sött, salt och starkt. Äntligen efter 10 år som vegan kunde jag äta något som inte smakade linssoppa, hummus eller potatis.
Bánh mín var fylld med deras hemgjorda seitan och såsen till sommarrullarna bestod av hoisinsås, jordnötter och chili.
Även om jag testade några av de andra restaurangerna i området, några lite finare och dyrare, var det ändå hit jag återvände.

Värt ett besök om du råkar vara i närheten.

Tan Truc Giang

36 A Leeds Street, Footscray
Melbourne


Stängt söndagar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar