onsdag 17 april 2013

Bánh mí i Berlin

 
foto: berlinenkarlekshistoria



I Berlin finns det ett par Bánh mí-delis som öppnat de senaste åren.
Cô Cô
ligger i Mitte precis på gränsen till Prenzlauer Berg och Rosenthaler Platz. I en extremt genomtänkt och modern miljö med ett klart koncept serveras här ett par olika Bánh mí's och vietnamesiska omeletter och sallader. För 40 SEK får du en rätt stor Bánh mí chay med citrongrästofu, men är du vegan får du se upp för majonnäsen. Helt klart god utan men inte värd att åka långt för. 

 

Cô Cô - bánh mí deli
Rosenthalerstr. 2


Babanbè har öppnat på två platser i Berlin, i Mitte och Kreuzberg.
Två tyska bröder som gjort inspirationsresor i Vietnam och sedan gjort sina egna varianter av de fyllda baguetterna. De är maximalt fyllda och proppfulla med kött naturligtvis eftersom vi är i Tyskland. Det finns dock två vegetariska alternativ, en med portabellosvamp och en med tofu. Eftersom jag inte varit på Babanbè kan jag egentligen inte uttala mig om det är värt ett besök eller inte. Jag får återkomma. Hipstervarning utfärdas.

Babanbè
Tucholskystr. 18-20
Oranienplatz 2


Berlin har en stor vietnamesisk befolkning, gränslöst många vietnamesiska restauranger och en enormt stor vietnamesisk inomhusmarknad, Dong Xuan Center. Restaurangerna känns inte alltid särskilt autentiska utan har anpassat sig till tyskarnas smak, ungefär som den kinesiska maten vi har ätit i Sverige sedan 60-talet. Det finns dock en del undantag och en del pärlor värda ett besök i Berlin. Jag skulle rekommendera Monsieur Vuong i Mitte, kända för deras fantastiska soppor och sallader fulla av fräscha grönsaker. Ligger på Alt Schönhauser Str. 46. Hamy Café i Kreuzberg kan också rekommenderas för deras prisvärda rätter och många vegetariska alternativ. Menyn ändras varje vecka. Min vän Helene skulle offra sin högra hand för deras glasnudelsallad med vårrullar, jordnötter och ett berg med koriander. Gå till Hasenheide 10 och testa.
 



Så vitt jag vet finns det ingen vietnamesisk restaurang som serverar Bánh mí i Sverige, det kan hända att någon hipsterrestaurang i Stockholm eller Göteborg har försökt sig på någon variant när de fiskat efter den "nya sushin" eller "den nya dumplingen", men det räknas inte. En Bánh mí-vagn på varje torg efterfrågas! Eller så får jag ta tag i saken själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar