lördag 1 juni 2013

Canh Chua Chay - Sötsur soppa med tamarind och ananas


Den sötsura soppan Canh Chua kommer från Mekong Delta i södra Vietnam och är en fisk och skaldjurssoppa med tamarind, ananas, tomat, böngroddar, bạc hà* och/eller okra. Som vanligt med vietnamesiska soppor kommer den alltid med en hög med garnityr på toppen, som friterad vitlök, friterad vårlök, chili och ett lass med olika färska örter. En riktig vietnamesisk rätt ska innehålla minst fem olika färska örter för att vara autentisk, det har jag hört någonstans, men sån lyx har jag inte ägnat mig åt i min tolkning av Canh Chua Chay. Jag har valt att ha den helt grönsaksbaserad, passande som en förrättssoppa. Jag rekomenderar dock en titt på ett youtubeklipp där en vietnamesisk kock lagar Canh Chua med vegansk fisk och veganska räkor! Sojafisken som hon använder kan ni finna i en del asiatiska butiker, bland annat på Saigon Cash i Göteborg.
 

Uyen Thys Canh Chua Ca Kho To Chay

*Bạc hà kallas även elefantöra och är en nässelväxt som är vanlig i Asien. Den används bland annat för att bota förkylning.

Canh Chua Chay

2-3 stora portioner eller 4-5 små

12 dl vatten
1/2 ananas
2 dl majs
3 stjälkar selleri
2,5 dl tamarindpuré
2 vitlöksklyftor
2 tomater i klyftor eller 2-3 msk passerade tomater
1 dl fusksås (vegansk fisksås)
1 msk salt (eller mer vid behov)
2 msk socker

garnering:
(ha på rikligt med garnering)

friterad vårlök
friterad vitlök
chili
böngroddar
färsk koriander och thaibasilika

Skär ananasen i lagom stora bitar och stek i lite olja, häll i ljus sojasås, socker, salt och skivade vitlöksklyftor. Låt karamelisera lite och häll sedan i de andra ingredienserna och vatten. Koka upp och smaka av. Se till att det är tillräckligt syrligt av tamarinden, sött av sockret och ananasen och salt av fusksåsen och saltet. Annars tillsätt mer. Häll upp i skålar och ös på garneringen.



För en mer matig soppa kan man tillsätta fler grönsaker eller tofu, om man inte råkar ha sojaräkor och sojafisk.








1 kommentar:

  1. MMM! Det här ska jag prova.
    den här youtube-kocken, lagar hon alltid veganskt?

    SvaraRadera