fredag 21 juni 2013

Goi du du - Grön papayasallad


Detta är tydligen vietnamesernas favoritsallad, den säljs i varenda gathörn, i båtar i Mekongfloden som snabblunch och som tillbehör till andra rätter, den kommer naturligtvis i en mängd olika varianter. Grön papaya är helt enkelt en omogen papaya, den har ingen speciellt smak utan är mer användbar för att den är krispig. Tillsammans med andra grönsaker, örter och en god dressing är den här salladen svårslagen.
Grön papapya är inte den vanligaste frukten i Sverige, och hittar du den så inser du att den heller inte är den billigaste. Om jag ska vara lite PK; köp kanske hellre en rättika? Är du lite mer som jag så vill du veta hemligheten bakom den här hyllade salladen, och då beger du dig till nån välsorterad asiatisk butik. Jag köpte min på Hung Fat i Göteborg. Hade jag inte varit en aning forcerad denna dag hade jag köpt en grönsaksstrimlare (skitbra grej) för en spottstyver, men den sylvassa kniven och en släng av styvhet fixade fina strimlor ändå. Grönsaksstrimlare åker upp på önskelistan, jag menar inköpslistan.  



Goi du du Chay
1 grön papaya strimlad
2 morötter strimlade
thaibasilika & mynta
1 vårlök
1/2 pkt tofu (stek i olja, sojasås och chili)

rostade och hackade jordnötter
(tyvärr hade inte min det)

Faster Nines dressing
(Luke Nguyens recept)

  

Faster Nines dressing
4 msk citronjuice
2 msk socker
1 msk f*sksås (vegansk fisksås)
2 vitlöksklyftor
1 röd chili, finhackad
1/2 tesked nymalen svartpeppar





Jag serverade min Goi du du  med friterade vårrullar fyllda med ingefära och broccoli, och självklart lite tuppsås till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar